Press "Enter" to skip to content

Forebyg skader på kroppen med en sportmassør

De fleste mennesker, som hver dag tilbringer mellem otte og ti timer på deres arbejde hver dag, bruger i større eller mindre omfang deres krop forkert – og dette kan føre til skader på kroppen, for eksempel forstuvninger eller overstræk, overbelastede led eller gigt som følge af slid. Skader kan opstå, uanset om du arbejder som kok, SOSU-hjælper eller kontor medarbejder. Stillesiddende arbejde er faktisk noget af det, der er værst for kroppen. Flere timer i kontorstolen foran computeren på daglig basis kan føre til en sammensunken holdning, spændinger i nakke og skuldre, skader på sener og ligamenter i armene og en gennemgående dårligt kredsløb. Kroppen er ”låst” i siddende stilling, og hvis man samtidig synker sammen i ryggen og trækker skuldrene fremefter, bliver organer og indvolde trykket sammen, hvilket kan føre til dårlig fordøjelse og sygdomme i mave-tarm systemet.

Motion er ikke altid nok

Det anbefales ofte, at man som kontor ansat sørger for at få rørt sig et par timer om ugen. Mange mennesker løser dette ved at cykle, og det er også al ære værd – men det løser ikke problemet med de spændte ryg- og nakkemuskler. Når vi cykler, sidder vi i nøjagtig samme stilling, som når vi arbejder – hovedet er skudt frem, vi hviler på armene, og benene er bøjet op i hoften. Dette betyder, at selv om vi får den gode motion, får vi ikke strakt vigtige muskler og sener som for eksempel akillessenen og den store hoftebøjer, psoras.

Undgå livsstilsproblemer med regelmæssig massage

Hvis du vil de problemer til livs, en stillesiddende livsstil kan medføre, bør du med regelmæssige mellemrum få en god massage. Massage løsner op for spændinger i kroppen, lindrer smerter, og kan forebygge skader på led. Du kan med fordel benytte dig af en sportsmassør, som med sin viden om kroppen og brede erfaring kan give dine muskler ny energi.