Design og produktion af firmalogo – en videnskab
Skal du have designet et logo til dit nye firma, er det ret vigtigt, at du ikke blot kaster dig hovedløst ud i opgaven. I det følgende vil vi komme ind på hvorfor.
Hvad er vigtigt, når jeg skal have designet et firmalogo?
Ud over det, at symboler og signaler i dit firmalogo ikke må kunne mistolkes, og at symbolikken skal være entydig i i forhold til din virksomhed, er der en række tekniske krav til logoer, som det er vigtigt at iagttage. Et firmalogo skal kunne skaleres, således at det kan fungere i såvel store størrelser på tryk (for eksempel firmaflag, roll-ups, bannere osv.) som i meget små størrelser på skærm (for eksempel internet bannerreklamer, som logo på din virksomheds hjemmeside mv.) og print (brevhovede på brevpapir, stempel på kuverter, eller på visitkort).
Det betyder, at logoet ikke må have for mange detaljer, som kan blive gnidrede, når vi kommer ned i de helt små størrelser. Og samtidig skal farverne holdes enkle, helst ud for mange gradienter og nuancer, som ligger tæt op ad hinanden – det vil ikke fungere godt på print. Og det er vigtigt, at logoet kan laves i sort hvid og gråtoner såvel som farver.
Hvorfor vælge en professionel grafiker til design af firmalogo?
En erfaren grafiker eller grafisk designer med speciale og erfaring inden for logo design, vil have ekspertisen og det trænede øje til at bedømme, hvornår et logo design vil kunne fungere. Din professionelle grafiske designer vil, på baggrund af sin viden om din virksomhed og dennes produkter og ydelser samt generelle filosofi, kunne udforme den grafiske repræsentation, som indeholder og udstråler din virksomheds identitet.
Du vil ikke fortryde, at du har valg et professionel designer til at udforme dit firmalogo. På https://www.damgraphics.dk/firmalogo kan du læse mere meget mere om, hvorfor det er vigtigt at overlade opgaven med design af firmalogo til en professionel.