Idéer til at skabe en visuel identitet
Der er forskellige fremgangsmetoder, man kan gå i dybden med af forskellige del-elementer og aspekter, når man blandt andet som virksomhed skal overveje, hvordan man finder på eller revurderer ens visuelle identitet.
Forskellige årsager kan ligge til grund for, at man ønsker en visuel identitet. Det vigtigste er selvfølgelig, at man ønsker genkendelse hos kunderne og/eller samarbejdspartnerne, så de lettere kan huske ens brand.
Man kan netop også være ude i, at man gerne vil rebrande sig selv som led i en langsigtet og fornyet strategi, eller fordi man har været ude i et kommunikativt helvede, hvor der skulle konstrueres damage control efter en tænkelig shit storm.
Her kan det simpelthen være på sin plads at skifte logo, brandidentitet og måske endda også navn, men vedligeholde konstellationen i, hvordan virksomhedssammensætningen er.
Flere områder skal tænkes ind i den forbindelse, når man skal lave en (ny) visuel identitet.
Man kan trække veksler på noget af det gamle, som man måske bare ønsket en opdatering af for at vise, at man går ind i en ny tidsalder med sit brand. Dette duer dog ikke, hvis man har været ude i al for meget negativ omtale. Her skal man helst starte helt fra bunden igen.
Rent visuelt kan man have runde geografiske figurer samt bløde og lyse farver. Dette symboliserer rolighed og afslappethed og viser, man er et brand, der er værd at stole på og eventuelt noget for hele familien at benytte.
Ved at bruge mere skarpe linje og grove farver kan man vise, at man er et fremadstormende firma, der ønsker at komme ud over sletten og eventuelt være for en eksklusiv kerne, hvor der er noget identitetskabelse for kunden ved at vælge dette brand til, da det er tiltænkt de få og en lille skare.
Ens slogan skal endvidere være noget, som er lige til at huske og sætte sig fat.
Få hjælp til en visuel identitet her.